На мјесту на коме је изграђен жељезни мост на ријеци Дрини у насељу Доње Поље у Фочи, путнике намјернике и локално становништво са једне на другу страну некада је превозила ђемија. Први мост на том мјесту изградила је Аустроугарска 1884.године. Био је то жељезни мост са четири челична лука. Мост је био широк 2,2 метра и служио је за прелаз путничких возила и пјешака. Миниран је и срушен 4.маја 1942 године. Након рата између двије куле постављен је жичани, висећи мост, који је служио за прелаз пјешака.
Прва детаљнија реконструкција моста извршена је 1986.године када је измијењен и његов првобитни изглед. Мост је и даље служио за наизмјенични саобраћај, а није имао пјешачких стаза.
У НАТО бомбардовању 6.септембра 1995.године жељезни мост на Дрини поново је срушен. Неколико година након рата, између двије куле постављен је војни мост, „бејли“ конструкција, којим се веома отежано наизмјенично одвијао путнички саобраћај. Мост је био опасан и за возаче и за пјешаке о чему свједочи неколико саобраћајних незгода.
Нови жељезни мост на Дрини свечано је отворен за саобраћај 20.септембра 2018.године. Нашу најљепшу ријеку премостио је најљепши нови мост на Дрини.
Нови мост је задржао првобитни изглед из 1884.године јер је у категорији националних споменика културе, а сви остали елементи су другачији.
Мост је дуг 187 метара, широк 10,5 м. Саобраћај се одвија у оба смјера, а има двије пјешачке стазе, које су урађене конзолно, тако да је безбједност пјешака максимална.
У челичне лукове моста, које су ручно радили мајстори у фабрици „Еникон“ у Лозници, уграђено је око 400 тона челика. Челични елементи су везани вијцима којих је уграђено више од 20 хиљада тежине преко 15 тона. У мост је уграђено више од 600 тона армираног бетона.
На тесту издржљивости нови жељезни мост на Дрини је без тешкоћа издржао терет од 160 тона и грађевински испунио све предвиђене стандарде. Извођач радова на овом капиталном пројекту, који је дао ново, љепше лице граду је предузеће „Еникон“ из Зворника.
Реконструкцију моста, којом Фоча рјешава велики саобраћајни, инфраструктурни и комунални проблем, заједно су финансирале Влада Републике Српске и локална управа. Милион и по марака обезбиједила је Влада, а исто толико општина Фоча из кредитних средстава. Мост је добио назив “9.мај”, који Фоча слави као Дан општине, а цијели свијет као Дан побједе над фашизмом.
Пожелимо новом жељезном мосту на Дрини, најљепшем новом мосту на Дрини, да има љепшу судбину од његових претходника.
Радисав Машић